Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Amadeus

2009.04.12

 

Amadeus

 amerikai filmdráma, 160 perc, 1984

rendező: Miloą Forman                                                         szereplő(k):
író: Peter Shaffer                                                                    F. Murray Abraham (Salieri)
forgatókönyvíró: Peter Shaffer                                            Tom Hulce (Mozart)                              
zeneszerző: John Strauss                                                      Elizabeth Berridge (Constanze)
operatőr: Miroslav Ondrícek                                                Simon Callow (Schikaneder)
díszlettervező: Karel Cerny                                                  Christine Ebersole (Katerina)
jelmeztervező: Theodor Pistek                                             Jeffrey Jones (II. József)
producer: Saul Zaentz
executive producer: Michael Hausman, Bertil Ohlsson
látványtervező: Patrizia von Brandenstein
vágó: Michael Chandler, Nena Danevic

 

     Milos Forman 1984-ben rendezett Mozart életrajzi filmje az egyik legzseniálisabb film, amit valaha készített, mesterien formálta meg a zseni és a bohém komponista alakját. Tom Hulce, a Mozartot játszó színész óriásit alakít, nevetése egyszerűen felejthetetlen, magával ragadó, mint maga a zeneszerző. A film Salieri és Mozart kapcsolatára éleződik ki; Salierit teszi meg narrátorrá, és főleg az ő szemszögéből ismerhetjük meg Mozartot, megtudhatjuk, hogy mit érzett iránta, gyűlölte vagy csodálta, avagy mindkettőt egyszerre?

 

    A film tökéletesen mutatja be a nagyságot, az Istentől kapott tehetség kibontakozását, azt a Mozartot, aki biztos volt magában, tisztában volt képességeivel, de a pénztelenség, az irigység ami körülvette, őt is emésztette és néha elbizonytalanította,de szinte az utolsó percig  nem engedte meg magának, hogy megalázkodjon, csak akkor, amikor már úgy érezte, hogy nincs más kiút (Requiem megírása).

     Constanzét is egy teljesen más oldaláról ismerhetjük meg- hogy ez mennyire valós vagy nem, azt mindenki maga döntheti el, hiszen a teljes igazságot soha nem tudhatjuk meg, mint ahogy azt sem, hogy tényleg odaadta volna magát azért Salierinek, hogy a férje állást kapjon a császári udvarban.

 

     Salieri a történetet múlt időben meséli-, már idegszanatóriumban van- és magáról is teljes őszinteséggel vall, több évtizednek kellett eltelnie, hogy rájöjjön, hogy ő Mozarttal soha nem sorolhatta magát egy kategóriába, hogy teljesen más az Istentől kapott hatalom, amellyel egy zeneszerző élhet és teljesen más az a fajta tehetség, amit valaki szorgalom és akarat árán érhet el.

    Forman és Strauss fenomenális módon ültette be Mozart műveit a filmbe, aki eddig nem ismerte vagy nem szerette eme remekműveket, az ez a film megtekintése után biztos klasszikus zene imádónak mondhatja magát.

    Hallhatunk benne részleteket olyan művekből, mint a Requiem, Don Giovanni és Figaro házassága, de ezenkívül felcsendülnek a zongoraversenyek, zongoraszonáták és szimfóniák is.

 

 

 

2009-04-12                                                             P.Csilla

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.