Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Musical!- Egy műfaj és egy szerelem története

2009.02.15

                                           Musical!

                                           Egy műfaj és egy szerelem története

 

 

     Miklós Tibor végre kitöltötte azt az űrt, amely eddig ott tátongott a musical műfajában, hiszen egyre többen szeretjük, egyre több a látogatója ezeknek a zenés daraboknak, de igazából nem sokat tudunk róla… és végre itt a könyv, amely  nagyon precízen bemutatja a musical születését és  rövid történetét, több mint ötszáz oldalon követhetjük nyomon. Megismerhetjük általa a musical legnagyobb alakjait, szerzőit, előadóit, koreográfusait, rendezőit és producereit is.(George M. Cohan, Jerome Kern, Fred Astaire, Richard O’Brian, Presser Gábor, Andrew Lloyd Webber, Kerényi Miklós Gábor)

     A könyvben szinte az összes eddig színre vitt musical ismertetőjét megtalálhatjuk a Broadway-től az Operettszínházig és kezdetektől, de sajnos nem napjainkig, hiszen 2002-ben jelent meg. ( „Evangeline”, „Jézus Krisztus Szupersztár”, „Hello, Dolly!”, „Hegedűs a háztetőn”, The Rocky Horror show”, „Miss Saigon”, „My Fair Lady”, „István a király”… )

      A szerző alapos munkát végzett, sok szakmai könyv elolvasása és saját tapasztalata által- hiszen ő maga is rengeteg musical fordítója és szövegírója,  két színház alapítója  (Rock Színház, Piccolo Színház),  két évtizedig színházvezető  volt, sőt néhány darabnak még a rendezője is- kész musical lexikont foghatunk a kezünkbe.

 Szerinte a musical egy nagyon tág fogalom, ezért megpróbálta megfogalmazni, hogy szerinte és az ő meglátása szerint, mi is a musical (részlet):

     „ A musical a huszadik század elejére Amerikában, pontosabban New Yorkban kialakult, azóta folyamatosan fejlődő, ma már az egész világon elterjedt, népszerű zenés színházi műfaj. Forrásai és alkotóelemei: az európai- a francia, a bécsi( s benne magyar) és az angol- operett; az opera (comic-opera, opera buffa, Singspiel); a varieté; az extravaganza; a burleszk; a revű; a minstrel show; a vaudeville; a klasszikus és modern balett; a folk- és az etno tánctól a szteppen, a kánkánon át a diszkó-táncig a legtöbb ismert táncstílus; az afrikai eredetű fekete zenéből kifejlődő jazz; és a populáris zene szinte valamennyi ágazatát (ragtime, dixie, country, blues, rock, soul, funky, raggee, diszkó, techno, rap- és valószínűleg minden ezután születő irányzat és stílus). A műfaj egyes darabjaiban különböző fokon… Így a musical a maga sokféleségében, az európai és amerikai (és még sok más) kultúrát ötvöző vegyes műfajúságában nem csupán születése évszázadának, de a ma és a jövő színházának is legnyitottabb, legfejlődőképesebb műfaja.”… „ A musical valahol a középtájon helyezkedik el a varieté és az opera között.”

     Úgy érzem műfajtörténeti szempontból ez a könyv a teljesség igényével készült; ajánlom mindazoknak, akik a musicalt szeretnék egy kicsit mélyebbről is megismerni.

 

Írta: Miklós Tibor

Kiadó:Novella,2002                                                          P.Csilla

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.